fredag 21 mars 2008

Currywurst och en pilsner


Currywurst är för mig starkt förknippat med Berlin.

Andra saker som jag nu efter några dagar här kan lägga till: de cyklar ogenerat på trottoarerna, de använder inte cykelhjälm, de röker mycket (även på vissa krogar), de gillar hissmusik, hockeyfrillan lever - kanske inte i all välmåga, men ända.

De gillar sötsaker till frukost, de går ofta omkring och knaprar på en brödbit, skejtkillar och affärmän med slipsen på språng, tuffa punkbrudar och trötta tanter, alla står de och väntar på att det ska bli grön gubbe oavsett väderlek (nu förstår jag varför en tysk bilist skällde ut mig i Kalmar i somras).

Det är många utslagna som tigger pengar (ett gäng hade tagit över en inomhusbankomathall och argumenterade kraftfullt på tyska för något - jag fick inte ut några pengar där), trots att de är många ställen som inte tar kort finns det få ställen att ta ut pengar på, och mycket mycket mer.

Nu går mitt tag till Hamburg om några minuter. Måste skynda.

[Om du klickar på bilden blir den större - det är rent magiskt.]